Facebook
Twitter

Η φιλόσοφος Υπάτια η Αλεξανδρινή

Η φιλόσοφος Υπάτια η Αλεξανδρινή
Κατηγορία:
Χριστιανισμός
Ημερομηνία Δημοσίευσης:
28 2013
Ώρα Δημοσίευσης:
11:00
Το ανάρτησε ο/η:
Λίνα Ελληνίς
Μοιραστείτε το άρθρο!
Μοιραστείτε το άρθρο!
Η Υπατία γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια γύρω στο 355μ.Χ. Ήταν κόρη του Θέωνα, ενός πολύ σημαντικού λογίου, μαθηματικού και αστρονόμου ο οποίος έκανε εξαιρετικά σχόλια στα έργα δύο παλαιοτέρων σπουδαίων αλεξανδρινών μαθηματικών και φιλοσόφων, του Πτολεμαίου και του Ευκλείδη. Ο Θέων ήταν ο τελευταίος λόγιος που καταγράφεται ως μέλος του Αλεξανδρινού Μουσείου. Αξίζει να σημειώσουμε πως τόσο ο Θέωνας όσο και η κόρη του Υπατία, είχαν αλεξανδρινή υπηκοότητα, κάτι που εκείνη την εποχή ήταν δύσκολο κανείς να αποκτήσει, μιας και την υπηκοότητα την παραχωρούσε ο ίδιος ο βασιλιάς (σε περιορισμένο αριθμό ατόμων κυρίως ελληνικής καταγωγής).

Έτσι λοιπόν δίπλα στον πατέρα της η Υπατία έλαβε εξαιρετική μόρφωση, την οποία ανέπτυξε και καλλιέργησε σε τέτοιο βαθμό, ώστε τελικά τον ξεπέρασε. Η ίδια συνέχισε το έργο του πατέρα της, διδάσκοντας φιλοσοφία, μαθηματικά και αστρονομία. Η φήμη της εξαπλώθηκε γρήγορα, έχοντας ως αποτέλεσμα, από όλα τα μέρη της αυτοκρατορίας να καταφθάνουν στην Αλεξάνδρεια για να σπουδάσουν φιλοσοφία. Σε όλη της τη ζωή η Υπατία αποτέλεσε πρότυπο αρετής, εγκράτειας και σωφροσύνης. Αν και ήταν όμορφη, ποτέ της δεν ενδιαφέρθηκε για την ομορφιά του σώματός της. Ντυνόταν κόσμια και μέχρι το τέλος του βίου της, παρέμεινε παρθένα.

Η Υπατία ήταν σπουδαία νεοπλατωνική φιλόσοφος. Οι νεοπλατωνικοί ήταν ασκητικοί και παρέπεμπαν στον Πυθαγόρα, ο οποίος είχε διδάξει ότι η σοφία επιτυγχάνεται μέσω της αποχής. Αν και η Υπατία τηρούσε πιστά αυτές τις αρχές, δεν απαιτούσε από τους μαθητές της, που ήταν διαφόρων θρησκειών, ανάλογους περιορισμούς. Όπως κάθε φιλόσοφος της αρχαιότητας, έτσι και η Υπατία προσπαθούσε να βοηθήσει τους μαθητές της να αντιληφθούν την πραγματική ομορφιά της ζωής και την αληθινή γνώση.
Με την πνευματική της κατάρτιση, τη ρητορική της δεινότητα, την πολύπλευρη προσωπικότητά της και την ηθική της οντότητα η Υπατία κέρδισε την εκτίμηση και τον σεβασμό του λαού της Αλεξάνδρειας, καθώς και των αλεξανδρινών πολιτικών, οι οποίοι την επισκέπτονταν όταν αναλάμβαναν τα καθήκοντά τους.

Ο τραγικός θάνατος της Υπατίας

Κατά την περίοδο 412-415 αυτοκρατορικός έπαρχος της Αιγύπτου ήταν ο χριστιανός Ορέστης, ο οποίος όμως, όπως και άλλοι πολιτικοί επισκεπτόταν την Υπατία για να την συμβουλευτεί για θέματα πολιτείας, αλλά και για να παρακολουθήσει τα μαθήματά της. Στο πατριαρχικό θρόνο εν τω μεταξύ ο Κύριλλος διαδέχθηκε τον αποβιώσαντα Θεόφιλο. Αμέσως ο Κύριλλος άρχισε έναν αγώνα για την «καθαρότητα της πίστης», εκδιώκοντας από την πόλη όλους τους μη ορθόδοξους χριστιανούς. Φυσικά αυτός ο διωγμός έλαβε χώρα και για την επέκταση της θρησκευτικής του δικαιοδοσίας στις υποθέσεις της κρατικής διοίκησης.

Πρώτα θύματα αυτής της τακτικής του ήταν οι Νοβατιανοί και κατόπιν η εβραϊκή κοινότητα της Αλεξάνδρειας. Μόλις ο Ορέστης αντέδρασε, ορισμένοι μοναχοί υπό την παρότρυνση του Κυρίλλου αποπειράθηκαν να τον δολοφονήσουν, τραυματίζοντάς τον στο κεφάλι. Ο Ορέστης βρήκε στην Υπατία έναν σύμμαχο, αλλά το γεγονός αυτό μαζί με το ότι η Υπατία ήταν εκτιμώμενο πρόσωπο της πόλης, ανησύχησε τον Κύριλλο. Προκειμένου λοιπόν να την κατηγορήσει και να την αποξενώσει από τον απλό λαό, ο Κύριλλος την κατηγόρησε ότι ασκούσε μαύρη μαγεία! Η κατηγορία της μαγείας άλλωστε για εκείνη την εποχή ήταν κύριο όπλο της χριστιανικής ελίτ κάθε φορά που επεδίωκε φυσική και ηθική εξόντωση κάποιου αντιπάλου της.

Την σαρακοστή λοιπόν του 415, ενώ η Υπατία επέστρεφε στην κατοικία της, μετά από τον συνηθισμένο περίπατό της στην πόλη, μια ομάδα χριστιανών (Παραβολάνοι ομάδα νεαρών που λειτουργούσαν ως στρατιωτικό σώμα του Πατριάρχη) την έσυραν στην εκκλησία Καισάρειον, όπου ξέσχισαν τα ρούχα της και κομμάτιασαν το σώμα της με όστρακα. Έπειτα, αφού έσυραν τα κομμάτια της σε ολόκληρη την πόλη, τα κάψανε στην πυρά έξω από την Αλεξάνδρεια, στην θέση Κίναρον. 
Δείτε στην ίδια κατηγορία
Ταινίες
  • Μαντώ Μαυρογένους
    Μαντώ Μαυρογένους
  • Οι Σουλιώτες
    Οι Σουλιώτες
  • Ο θρύλος του Αινεία (War of the Trojans) (1962)
    Ο θρύλος του Αινεία (War of the Trojans) (1962)
  • Οδύσσεια (Ulysses) (1954)
    Οδύσσεια (Ulysses) (1954)
  • Ο Κολοσσός της Ρόδου (The Colossus of Rhodes) (1961)
    Ο Κολοσσός της Ρόδου (The Colossus of Rhodes) (1961)
  • Η έξοδος του Μεσολογγίου
    Η έξοδος του Μεσολογγίου
  • Βαβυλωνία
    Βαβυλωνία
  • Οι Γεννάιοι Του Βορρά
    Οι Γεννάιοι Του Βορρά
  • Ο γίγας του Μαραθώνος (Giant of Marathon) (1959)
    Ο γίγας του Μαραθώνος (Giant of Marathon) (1959)
  • Οδύσσεια (The Odyssey) (1997)
    Οδύσσεια (The Odyssey) (1997)
  • Οι άθλοι του Ηρακλέους (Labors of Hercules) (1958)
    Οι άθλοι του Ηρακλέους (Labors of Hercules) (1958)
  • O Ιάσονας και οι Αργοναύτες (Jason and the Argonauts) (2000)
    O Ιάσονας και οι Αργοναύτες (Jason and the Argonauts) (2000)
  • Ιφιγένεια (Ifigeneia) (1977)
    Ιφιγένεια (Ifigeneia) (1977)
  • Ο Τρωικός Πόλεμος (La guerra di Troia) (1961)
    Ο Τρωικός Πόλεμος (La guerra di Troia) (1961)
  • Πολεμισταί της Ειρήνης
    Πολεμισταί της Ειρήνης
  • 28η Οκτωβρίου, ώρα 5.30
    28η Οκτωβρίου, ώρα 5.30
  • Όχι
    Όχι
  • Στη μάχη της Κρήτης
    Στη μάχη της Κρήτης
  • Αντιγόνη (Antigone) (1961)
    Αντιγόνη (Antigone) (1961)
Ποιό ήταν κατά τη γνώμη σας το μεγαλύτερο στρατιωτικό επίτευγμα των Ελλήνων;
Θερμοπύλες
Επανάσταση 1821
Έπος του 40
Φίλοι Bloggers
Σαν Σήμερα
12
  • -323: Οι συγκεντρωμένοι στη Βαβυλώνα Έλληνες στρατιώτες ανήσυχοι θέλουν να δουν τον Αλέξανδρο για τελευταία φορά.
  • 1042: Η αυτοκράτειρα Ζωή ανακαλεί από την εξορία και παντρεύεται τον Κωνσταντίνο Μονομάχο.
  • 1492: Οι Τούρκοι σφάζουν τον νεομάρτυρα Ιωάννη από την Τραπεζούντα στην Λευκόπολη Μολδαβίας.
  • 1823: Δύναμη 600 Ψαριανών πραγματοποιεί επιδρομή στα παράλια της Ιωνίας απέναντι από την Λέσβο και πυρπολούν το Τσανταρλή.
  • 1950: Οι Τούρκοι σφάζουν 8 Έλληνες στο Κιόνελι Λευκωσίας.
Συνδεδεμένοι Χρήστες: 105
© 2012 www.eleysis-ellinwn.gr