Στα πρόθυρα διάνοιξης του τέταρτου θαλάμου βρίσκεται η ομάδα αρχαιολόγων στο τφικό μνημείο του τύμβου Καστά στην Αμφίπολη και όσο περνούν οι ημέρες και αναλύονται οι ενδείξεις τόσο ενισχύεται η πιθανότητα στο τάφο να είναι θαμμένη η μητέρα του Μεγάλου Αλέξανδρου η Ολυμπιάδα.
Την ύπαρξη γυναίκας την ενοσχύει η εμφάνιση της Περσεφόνης.
Πιθανότατα ο ένοικος του τάφου είναι μια γυναίκα, γιατί το ψηφιδωτό δείχνει μια γυναίκα που οδηγείται στον Κάτω Κόσμο.
Η Περσεφόνη εφμανίζεται και στις Αιγές, όπου ήταν θαμμένη στο προθάλαμο του τάφου του Φιλίππου, η Σκύθισσα πριγκίπισα γυναίκα του που δολοφονήθηκε μαζί με τον Φίλιππο από τους σωματοφύλακές του κατόπιν συνωμοσίας της Ολυμπιάδας.
Μπορεί να είναι η συζυγός του Ρωξάνη; Δύσκολο. Ηταν ξένη και δεν ταιριάζει η τιμή σε μια δολοφονημένη ξένη. Και η Ολυμπιάδα δολοφονήθηκε από τον Ξάσσανδο σχεδόν ταυτοχρόνως, αλλά ήταν μητέρα του Αλέξανδρου.
Η Ρωξάνη και η γιος του Αλέξανδρου που δολοφονήθηκαν είναι απίθανο να τάφηκαν σε ένα μνημείο που θα θύμιζε το φρικτό έγκλημα του Κάσσανδρου. Η Ολυμπιάδα είναι διαφορετική περίπτωση
Και το National Geographic καταλήγει ότι πρόκειται για την Ολυμπιάδα: «Άλλα στοιχεία πάντως, δείχνουν πως πιθανότατα πρόκειται για τον τάφο της Ολυμπιάδας» και φιλοξενεί στο ρεπορτάζ του και την άποψη του καθηγητή Φίλιπ Φρίμαν, από το πανεπιστήμιο της Αϊόβα: «Ο Μέγας Αλέξανδρος ήθελε να κάνει τη μητέρα του θεά, όπως είναι και η θεά στο άρμα του Πλούτωνα στο ψηφιδωτό. Επίσης, η Ολυμπιάδα συνέχισε να έχει πολύ δύναμη και μετά το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αν και δολοφονήθηκε τελικά από τον Κάσσανδρο και τους συμμάχους του, πιστεύω ότι θια μπορούσε να έχει τιμηθεί με έναν τέτοιο τύμβο» αναφέρει.
Τι περιμένουμε να δούμε στον τρίτο θάλαμο της Αμφίπολης, αλλά και στην πορεία προς το τέταρτο υπόγειο δωμάτιο πίσω από το θύρωμα;
Τα σενάρια πολλά και τα καινούρια στοιχεία που προέκυψαν με την αποκάλυψη του υπέροχου ψηφιδωτού δαπέδου πίσω από τις Καρυάτιδες δημιουργούν καινούριες υποθέσεις.
«Είναι πιθανό στον επόμενο θάλαμο να έχουμε ένα ακόμα ψηφιδωτό, αυτή τη φορά με παράσταση που να αντανακλά τη ζωή του ίδιου του νεκρού» λέει ο αναπληρωτής καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και ανασκαφέας της Βεργίνας, Παναγιώτης Φάκλαρης.
«Καθώς οι μέχρι στιγμής ερευνηθέντες χώροι του τάφου της Αμφίπολης έχουν ψηφιδωτά δάπεδα ή μαρμαροθέτημα, θα περιμέναμε να υπάρχει παράσταση με ψηφιδωτό στον κυρίως θάλαμο. Ευχής έργον θα ήταν να απεικονίζεται ο νεκρός. Στα Λευκάδια, για παράδειγμα, υπάρχει ζωγραφική παράσταση με έφιππο εταίρο Μακεδόνα που επιτίθεται σε έναν Πέρση» προσθέτει ο κ. Φάκλαρης.
Ο κ. Φάκλαρης στέκεται ακόμη στη «θεατρικότητα της διάταξης, όπως συμβαίνει με τους συμβολισμούς του ψηφιδωτού» και πρόκειται για μια διαδικασία που, κατά τον ίδιο, «θα κορυφωθεί στον τέταρτο θάλαμο».
Εξάλλου, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας, Πέτρος Θέμελης, ανασυνθέτει τα όσα έχουν βρεθεί μέχρι τώρα και δίνει έμφαση «στην ένταση που δημιουργεί η κλιμάκωση της κατασκευής».